مختصری درباره اجرای وودگلس و نکات تخصصی- حرفهای در مورد آن
وودگلس یعنی پوشش نهائیه چوب توسط رزین اپوکسی
این روش چندتا مزیت داره:
مقرون بهصرفه بودن
سرعت بالا نسبت به عملیات پلی اورتان یا پلی استر
رنگپذیر بودن رزین اپوکسی ( رنگ جوهری- ترنسپرنت) مثلا میتوان یک نت رنگ دودی به لایه نهایی اضافه نمود
پولیشخور بودن کل کار
ضخامت بالای لایه پوششی
مهمترین نکته در اجرای این عملیات تراز بودن کل سطح و یکدست و کاملا بودن کل سطح چوبه
البته باید کل خرابیها، سوراخها و ترکها از قبل با رزین اپوکسی یا بتونههای غیر روغنی دیگه پر شده باشه
نباید قبل از اجرا روی کار روغن یا رنگهای پوششی اجرا شده باشد
بهتره لبههای چوب از ریز چسب کاغذی بخوره تا درصورت خشک شدن شرههای رزین اپوکسی، راحت برداشته بشن
رزین مناسب برای این کار رزین رقیق هستش که میتوان با اضافه نمودن پلی آمین دی ۲۰۰ و یا تیتر ۲۰۰۰۰ به غلظت مطلوب رسید
حتما باید سطح چوب پرایمر بشه یعنی توسط فرچه رنگ یا کاردک مثل نقاشی کردن رزین زده بشه، ممکنه در مراحل اولیه در بعضی جاها رزین در چوب جذب بشه و بعضی جاها رزین روی سطح چوب بنشینه و اینجا حتما باید سطح چوب به آرامی سنباده نرم بخوره تا سطح یکدست بشه تا حدی که باربرداری از سطح چوب انجام نشه، مراحل پرایمر باید اینقدر انجام بشه تا به سطح یکدست برسیم، برای پرایمر زیر رزین اپوکسی میتوان از چسب عایق تاپ اویل استفاده نمود چون از نظر عملکرد فرقی با پرایمر رزین اپوکسی نمیکند، کار آسانتر، خیلی سریعتر و بیدردسرتر از رزین اپوکسی انجام میشود.
پوشش نهایی روی پرایمر به خاطر هم جنس بودن و ایجاد استکاک خیلی راحت مینشیند.
قبل از اجرای پوشش نهایی یکبار دیگه باید کل سطح به آرامی سنباده نرم پوستآب ( آبی) نمره ۳۰۰۰ اجرا بشه ،
در مرحله نهایی رزین رقیق باید توسط کاردک شانهای در وسط سطح ریخته بشه و با کاردک زدن به کنارهها کشیده بشه، به خاطر خاصیت سیال بودن رزین اپوکسی باید خودش به کنارهها برود و کل کار را پوشش دهد و نهایتا از لبهها به پایین ریخته شود، در انتها هم باید بصورت افقی رزین شره شده روی لبه( ضخامت چوب) کشیده و پخش بشه تا ضخامت چوب هم پوشش داده بشه
کار باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در جای بدون گردوغبار با دمای متوسط ۲۲ درجه قرار داده بشه و از تکان دادن آن جلوگیری بشه
بعد از سپری شدن زمان خشک شدن، در صورت نیاز میتوان کار را پولیشکاری کرد، آخرین مرحله از این عملیات ، عملیات روغن زدن به لایه نهایی هستش ، با توجه به سلیقه میتوان از پوشرنگهای رزینی هم استفاده نمود
نکته: به هیچ عنوان نباید از کیلرهای روغنی استفاده کرد چون مواد حلال آنها( تینر روغنی و بنزین) باعث خراب شدن سطح رزین اپوکسی میشه.
استفاده از روغن محافظ چوب پیشنهاد میشه